أحدث أخبار الفن والرياضة والثقافة والمرأة والمجتمع والمشاهير في كل المجالات

هاله الدمراوى تكتب :أبن مين فى مصر أنت علشان تتكلم عن ماسبيرو ؟!

ماسبيرو .. هذا المبنى العريق .. تليفزيون الدوله .. مصنع الاعلام .. المصدر الاول لاهم القيادات الاعلاميه التى تقود دفة الاعلام المصرى و العربي اليوم ..
من افقدة هيبته .. من اجهز عليه .. من نهب خيرة .. من يتعمد اهانته .. من المستفيد من خرابه .. من يجلس و يضع رجلا علي الاخرى و يقول بكل ألاطه و ثقه اقفلوة .. حولوة فندق .. بيعوة .. اجروة ؟!!!
للعلم انا لا اتهكم و لا اهاجم و لا ادافع ؟!
و كل ما اريد ان اوضحه ان الموضوع كبير و شائك و خطير و ليس بالسهوله التى يدعيها البعض حينما يتحدثون فى هذا الشأن .. اصل ماسبيرو دة مش الاستاذ ماسبيرو نفسه اللي هتغيرة و نجيب واستاذ بداله .. دة مدينه صغيرة عايزة رئيس قوى محنك مبتكر شجاع قادر علي ادارتها و جلب الخير منها و لها !
ما هو مش كل ما مكان هيعطل هنقفله .. الشطارة مش فى الغلق ووضع القفل و دمتم !
الشطارة فى ايجاد حلول حازمه لتطهير كل مكان فى الدوله و تنقيته من الجراثيم البشريه التى تنهب خيرة او تعبث بمقاديرة او تتعمد هدمه !
ماسبيرو كأى منظومه حكوميه تواجه فسادا و تمتلىء بعواطليه .
طيب ما نقفل بقى كل مستشفى فيها تجاوزات بدلا من اصلاحها و ردع المسئول عن خرابها !
و نلغى بالمرة السكك الحديد تفاديا للحوادث !
و نعطل الطيران علشان ماحدش يعايرنا بحادثه طيران تانيه !
و فى سكتك بردة اقفل اى مدرسه هتعملك مشاكل او فضايح !
سياسة إحبس ابنك بدل ما تربيه ! دة سياسه جاهله عقيمه مخربه لا نبنى دوله ولا منظومه .. و الله و لا تنفع حتى فى ادارة كشك سجاير !
ابحثوا عن اسباب المشكله بأمانه .. ضعوا الحلول بجديه و نفذوها بحزم .. حاولوا الوصول الي حقائق و نتائج مقنعه حتى لو كانت قاسيه !
الناس تايهه و متلخبطه و مش فاهمه ..
المشكله خيانه و لا فساد و لا إدارة و لا زحمه و لا افراد .. و لا كل دول .. و لا ولا حاجه من كل دول !!!
لا انكر تعاطفى الشديد مع التليفزيون المصرى و حبى له و املي فى اسعافه و انقاذة و اعادته معافا .. علي الاقل الي كل محبيه و كل من مازال يدين له بالفضل و يحمل له العرفان !

قد يعجبك ايضآ
اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.